Zitten is het nieuwe roken. Een heftige uitspraak van het UMC Utrecht. Helaas klopt het wel; wie niet voldoende beweegt krijgt namelijk een slechtere weerstand en wordt eerder ziek! Zowel geestelijk als lichamelijk. Hoe meer tijd je zittend doorbrengt hoe groter de gezondheidsrisico’s.

Lichaamsbeweging is belangrijk is voor je gezondheid. Dit was uiteraard al langer bekend, maar nu bevestigt professor Frank Backx van UMC Utrecht dit nogmaals. Hij stelt dat zitten het nieuwe roken is.

Twee maal per week sporten zorgt voor beter herstel

Kom in beweging, verbeter je conditie door een keer of twee per week te gaan sporten. Sport is een goede manier om patiënten na ziekte sneller te laten herstellen. Wanneer je dan toch ziek bent, word je het snelst beter door toch (met mate) te bewegen. Dit werkt vele malen beter dan in bed blijven liggen. Zo is aangetoond dat patiënten die fit een operatie in gaan sneller herstellen.

Kom in beweging.

Nederlanders zijn kampioen in het zitten. Ongeveer 1 op de 3 nederlanders zit meer dan 7,5 uur per dag. Dit klinkt als erg veel, je denkt waarschijnlijk “maar ik niet”. Maar ga het maar eens na;

  • In de auto of het OV naar je werk.
  • Tijdens je maaltijden
  • Zittend werk op kantoor.
  • S’avonds thuis op de bank tv kijken.

Zo kom je dus al snel aan die 7,5 uur per dag! Gezien dit al gezondheidsrisico’s met zich meebrengt is het dus erg belangrijk om voldoende te bewegen door de dag heen.

Het voorschrift van de Gezondheidsraad

De Nederlandse Gezondheidsraad kwam in 2017 al met aangescherpte richtlijnen betreft het bewegen; Elke volwassen nederlander moet per week minimaal 2,5 uur bewegen/sporten met matige intensiviteit

5 Tips om meer te bewegen

  1. Zoek een sportmaatje en ga op volgens een vast schema 2x per week matig intensief sporten.
  2. Laat vaker de auto staan en neem de fiets naar het station of naar je werk.
  3. Hou met een logboek bij hoeveel je beweegt per week. (of installeer de Lierdal Fitness app)
  4. Ga regelmatig een stukje lopen om minder lang aan 1 stuk stil te zitten, neem pauzes!
  5. Maak gebruik van een stappenteller om bij te houden hoeveel je op een dag loopt. Motiveer jezelf om elke dag een minimaal aantal stappen te lopen!
admin

Author admin

More posts by admin

Leave a Reply