Je hoort het tegenwoordig overal: Pilates. De laatste jaren heeft Pilates meer en meer aandacht gekregen. Het is een training waarbij alles draait om houding, stabiliteit en focus. Pilates heeft veel overeenkomsten met yoga, toch is dat het niet. In deze blogpost vertellen we je meer over pilates, wat je traint en wanneer het iets voor jou is.

Hoe ziet een les pilates er uit?

Een van de doelen tijdens een pilates les is het trainen van bepaalde spiergroepen. Door het trainen van deze spiergroepen zorg je voor een sterk lichaam en meer stabiliteit. Bij het trainen van de spieren wordt vooral de nadruk op de ‘core’ gelegd. Hiermee bedoelen we de kern van het lichaam, ook wel de spieren rondom de rug, buik en bekken. Deze spieren gebruik je dagelijks enorm veel waardoor het een goede basis vormt voor een sterk lichaam.

Waar je met krachttraining vaak de oppervlakkige spiergroepen traint, train je met pilates ook de dieper liggende spieren. De kans is dus groot dat jij spierpijn zal ervaren op plekken waarvan je niet wist dat je spieren had!

Wat voor een oefeningen

Pilates is een sport waarbij ontspanning en inspanning samen komen. Je hoeft dus geen oefeningen te verwachten waarbij je moet springen of rennen. Veel van de oefeningen worden op een matje uitgevoerd. Hierbij wordt er heel wat concentratie van je geeist. De vloeiende bewegingen die je volgt zorgen er voor dat je bewust moet omgaan met je ademhaling en focus. Er is dus wel degelijk inspanning nodig bij een les pilates. Een oefening die je waarschijnlijk kent en zeer typerend is voor pilates is de plank. Deze oefening zal in meerdere varianten terugkomen tijdens een les.

Tijd voor ontspanning

Pilates zal ook doen ontspannen. Ben jij op zoek naar een training waarbij je jouw spieren traint en tegelijkertijd tot rust kan komen, dan is pilates wellicht iets voor jou. Door de hoge inspanning die je doet tijdens het focussen op de stabiliteit van de spieren, heb je geen tijd om aan andere dingen te denken. Het zorgt voor rust in het hoofd en werkt zo stress verlagend!

Voor wie is pilates?

Pilates is voor vrijwel alle leeftijden te beoefenen. De oefeningen zijn eenvoudig aan te passen door de instructeur zodat ze toegankelijk worden voor ieder niveau. Ben jij op zoek naar een sport waarbij je ontspanning en inspanning kan combineren? Dan is dit wellicht iets voor jou! 

Naast een sterker lichaam en ontspanning kan pilates een uitkomst bieden voor verschillende lichamelijke klachten. Denk hierbij aan instabiliteit in het lichaam waardoor bijvoorbeeld rugklachten ontstaan. Bij veel gewrichts- en spierpijn kan pilates een helpende hand zijn. Het verbetert kracht in de spieren en zorgt voor een betere houding.

Pilates bij Lierdal

Ben je na het lezen van deze informatie enthousiast geraakt? Bij Lierdal kun je altijd een proefles aanvragen. Zo kun je zelf ervaren of pilates iets voor jou is! Kijk ook eens naar de rest van ons aanbod, wellicht zitten hier nog meer interessante lessen voor jou bij! Heb je nog vragen? Neem dan gerust contact met ons op!

admin

Author admin

More posts by admin

Leave a Reply