Meditatie training Nijmegen, Molenhoek, Malden en Groesbeek

By februari 4, 2019Blog

Wij helpen jou ontstressen

Op zoek naar meditatie training Nijmegen, Molenhoek, Malden of Groesbeek?

Dan ben je bij ons aan het juiste adres. Wij helpen je graag bij onthaasten en de alledaagse stress van je af te laten glijden door middel van meditatie training.

Altijd stress en haast!

Daar gaat de wekker weer. Nog 1 keer snoozen zeg je tegen jezelf en snel draai je je nog even om. 20 minuten later word je echter verschrikt wakker en kijkt op de klok. SHIT, denk je bij jezelf, blijkbaar de verkeerde knop ingedrukt. Snel spring je je bed uit en ren je naar de badkamer. Je zet de douche vast aan maar bedenkt dat je daar geen tijd meer voor hebt. Je grijpt je tandenborstel en terwijl je je tanden poetst denk je aan de presentatie die je zo moet geven. O ja, niet vergeten de laptop mee te nemen schiet er door je hoofd, terwijl je je mond spoelt met mondwater.

SNEL, SNEL, SNEL!

Je rent van de trap af en zet snel het koffiezetapparaat aan. Je probeert snel een broodje te smeren, maar in de haast valt het mes met boter op de grond. Vlug ruim je alle boter weg en haal je je kopje koffie onder het koffiezetapparaat vandaan. Niet de laptop vergeten schiet er weer door je hoofd! Je smeert je broodje opnieuw en verbrandt ondertussen je mond aan een slok veel te hete koffie. Je loopt naar de voordeur en hebt het gevoel dat je iets bent vergeten, maar je hebt toch echt alles bij je. Telefoon, sleutels, portemonnee en jawel, de laptop met daarop je presentatie!

Je zit in de auto en rijdt naar het werk en denkt als het even mee zit kom ik nog net op tijd. Toch heb je het gevoel dat je nog iets bent vergeten. Je denkt het zal wel, ik ben er bijna en je hebt haast. Je rent het kantoor binnen en ziet dat iedereen al klaar zit voor jouw presentatie. Snel loop je naar voren om je laptop aan te sluiten en je gaat staan. Spontaan begint iedereen te lachen, en je snap er niets van. Totdat je eindelijk weer te binnen schiet wat je bent vergeten. Ja, in alles haast ben je vergeten je om te kleden en nu sta je daar in je pyjama!

Vrouw met hoofdpijn van stress

TIJD VOOR JEZELF IS BELANGRIJK!

Tja bovenstaande is gelukkig maar een voorbeeld, maar het is vaak erg makkelijk je eigen behoeften te vergeten in je drukke leven vol verantwoordelijkheden. Je moet presteren op je werk, je hebt je huishouden, je gezin, de sportclub en nog veel meer. En dit terwijl teveel stress voor een lange tijd niet goed is voor ons lichaam. Tijdens periodes van stress maakt ons lichaam namelijk het anti-stress hormoon cortisol aan. Dit hormoon zorgt voor ervoor dat we beter met stress om kunnen gaan, maar tijdens lange stressperiodes heeft dit hormoon een slechte invloed op ons lichaam, waaronder:

  • Slaap problemen; je lichaam staat altijd paraat en komt moeilijk tot rust
  • Hoge bloeddruk
  • Uitputting
  • Afbraak spieren
  • Overgewicht
  • Hart en vaatziekten
  • Suikerziekte
  • Veroudering

Samenvattend zorgt cortisol ervoor dat je volledig uit balans raakt. Daarom is het belangrijk om zo nu en dan te ontstressen en wat tijd voor jezelf te nemen.

5 ONTSPANNINGSTIPS OM TOT RUST TE KOMEN!

Om echt te ontspannen en tot rust te komen hoef je echt niet elke keer op vakantie of naar de sauna. Met de volgende tips kom jij al een heel eind:

Ontspanningstips om tot rust te komen | ontspannen vrouw buiten

1. Neem een kopje thee

Het is een welbekende manier om te ontspannen, een warme drank voor het slapen gaan. Geen koffie of anijsmelk, maar thee. Vooral kamille en passiebloem thee hebben naar verluidt een ontspannende werking. Het ideale middeltje tegen slaap problemen en vermoeidheid.

2. Neem een mentale vakantie

Ben jij al wel eens op mentale vakantie geweest? Waarschijnlijk niet, maar zeker een aanrader. Lang niet zo duur als een echte vakantie en bijzonder verfrissend, probeer het vanavond uit:

Ga rustig liggen en doe je ogen dicht. Stel je voor dat je op de meest relaxte plek ter wereld bent. Dit kan een zonnig strand zijn, waar je in een hangmat ligt, terwijl je het ontspannende geluid van de zee op de achtergrond hoort, maar ook iets heel anders. Zolang het voor jou maar een fijne plek is. Zie, hoor en voel je omgeving, geniet van het geluid om je heen en voel de warmte van de zon op je lichaam. Probeer op te gaan in deze plek en laat je stress los.

3. Gebruik je neus en muziek.

Steeds meer onderzoeken laten zien dat aromatherapy en gebruik van muziek echt effectief is voor mensen met slaap problemen. Vooral een geurende mix van kruidige oliën kunnen ons helpen met ontspannen. Voorbeelden hiervan zijn oliën met Lavendel, Kamille, Geranium, sandalwood en rozen.

Daarnaast heb je vast al wel eens ervaren wat muziek allemaal met je emoties kan doen. Muziek kan ons in de stemming brengen om een feestje te bouwen of motiveren bij het trainen, maar muziek kan ons ook helpen om te ontspannen en makkelijker in slaap te komen. De mix van ontspannende muziek en ontspannende geuren doen wonderen.

4. Probeer actief te ontspannen

Soms zijn ademhaling -en ontspanningsoefeningen niet genoeg. Dan kun je ook proberen op een actieve manier je stress kwijt te raken. Bijvoorbeeld door te sporten of een rondje te wandelen. Zorg er alleen wel voor dat je dit minstens 3 uur voor je bedtijd doet, anders kan het averechts werken.

5. Mediteer

Kun jij wel een “zen momentje” gebruiken? Ben jij altijd druk? Dan is mediteren de manier om echt tot rust te komen en te ontstressen. Dit zijn de voordelen van meditatie:

✓ Meer energie hebben
✓ Betere balans werk/privé
✓ Minder last hebben van stress
✓ Beter om kunnen gaan met stressvolle situaties
✓ Gelukkiger zijn
✓ Beter slapen

Wil je meer leren over meditatie? Kijk dan eens naar onze cursus leren mediteren of meld je aan via onderstaand formulier.

admin

Author admin

More posts by admin

Leave a Reply