Ik wil een paar kilo afvallen

By februari 4, 2019Blog
een paar kilo afvallen

Ik wil een paar kilo afvallen, hoe doe ik dat?

Ik wil een paar kilo afvallen, dat is waarschijnlijk de meest gehoorde vraag bij ons in de sportschool. Niet zo gek, als je bedenkt dat wij er allemaal graag fit uit willen zien. We voelen ons dan vaak zelfverzekerder en sterker, als wanneer we een paar kilo vet mee slepen. Maar hoe doe je dat nu eigenlijk, of beter gezegd, hoe komt het nu eigenlijk dat het vaak niet lukt?

“Ja ik wil echt een paar kilo afvallen”, “ik wil meer spiermassa” of “ik ga er echt voor de volle 100% voor” .

Wellicht dat deze kreten je bekend in de oren klinken, mij als trainer in ieder geval wel. Het zijn slechts een paar voorbeelden van de wensen en doelstellingen die ik met grote regelmaat om de oren gegooid krijg. Iets wat mij sinds enige tijd bezighoud is dit: hoe kan het dat er na verloop van tijd – bij een aanzienlijk deel van de sporters – van deze uitgesproken wensen weinig tot niets overblijft? Soms krijg ik het idee dat er ergens een “wil” ontbreekt. Men wil wel iets bereiken, maar het mag allemaal niet te lang duren en het moet bij voorkeur makkelijk zijn. Maar het kan ook aan mij liggen en moet ik binnenkort gewoon even langs bij de opticien of hoorspecialist…… .

“Rechtsdraaiende-fair-trade-frappucappucino-met geitenmelk-en een rietje met parasol”

We zijn tegenwoordig best wel ‘verwend’. Ook ik. Terwijl ik dit typ zit ik in de bibliotheek, met gratis wifi te genieten van mijn rechtsdraaiende-fair-trade-frappucappucino-met geitenmelk-en-rietje-met-parasol en als ik wil kan ik vanaf hier een boek of reis of wat dan ook bestellen en heb ik deze een paar uur later in huis of in de mailbox. We zijn gewend geraakt aan snel resultaat. Klik-binnen. Helaas werkt dit op gezondheidsgebied vrijwel nooit zo makkelijk.

De waarheid: Afvallen kost tijd!

Wil je afvallen, aankomen of fitter worden? Dan zul je er helaas tijd in moeten steken. Moet je ook de discipline zien te vinden om gaan sporten. Meerdere keren per week. Ik schreef duidelijk: spor-ten, en niet aanwezig zijn om gezellig de week door te spreken of die ene leuke jongen / dat ene leuke meisje ( doorhalen wat niet van toepassing is ) te appen.

Je wilt toch resultaat?

Tuurlijk, het mag wel, maar verwacht dan geen al te grote resultaten. En aangezien je slechts een paar uur -dat hoop ik altijd- per week met sporten bezig bent is het raadzaam om ook eens je leven buiten de sportschool of -vereniging onder de loep te nemen. Hoe ziet je voeding er op dit moment uit? Slaap je voldoende? Ervaar je veel stress? Allemaal factoren die belangrijk zijn bij het behalen van je doelen. Die paar uur sporten zijn dan ook slechts een factor en gaan helaas niet HÉT verschil maken.

Weken, maanden, jaren..

Begint het nu al te duizelen en denk je “dit is zoveel, dit gaat mij niet lukken”. Nogmaals, het gaat je ook niet lukken in 1 dag. Dit gaat weken, maanden, misschien zelf wel jaren duren. Stapje voor stapje. En dat het niet altijd even leuk is dat verzeker ik je alvast bij deze. Maar gaandeweg zul je vooruitgang gaan boeken door van kleine succesjes naar grotere successen te gaan. Zo kom je steeds dichter bij je doel.

Je hoeft niet alles alleen te doen.

En je hoeft het ook niet alleen te doen. Vraag steun aan mensen uit je omgeving, ga samen ergens aan – of naartoe – werken, probeer meer kennis te vergaren over een onderwerp. Wil je afvallen koop dan bijvoorbeeld een boek met gezonde recepten, volg een workshop, plan een voedingsadvies in. Wil je groter en sterker worden; ga je inlezen over trainen, laat een programma opstellen, raadpleeg internet. Er zijn dus mogelijkheden genoeg om aan je doelen te werken, je zult deze echter niet binnen 1 dag behalen.

Wil je wel echt afvallen?

De grote vraag is: wil je het wel? Wil je er vol voor gaan en ben je bereidt om hier tijd, energie en misschien een beetje geld aan uit te geven? Durf je ook de mindere momenten voor lief te nemen om uiteindelijk een gezondere versie van jezelf te worden? Zoals de krachttrainer van de jeugdteams van AJAX een paar jaar geleden zei: ze willen allemaal Cristiano Ronaldo zijn maar zijn niet bereid om net zo hard te trainen – Ronaldo is al jaren een van de beste voetballers ter wereld en staat algemeen bekend als “trainingsbeest” -. Sommige dingen in het dagelijks leven heb je niet in de hand, maar grotendeels ben jij degene die keuzes maakt. Excuses waarom je niet kunt sporten of op je voeding kunt letten vind ik, persoonlijk, dan ook vaak redelijk onzinnig bij dezen dan ook een paar voorbeelden:

Ik heb geen tijd om te sporten.

Veel gehoord, vooral bij beëindiging van een abonnement. B*llsh*t, het sporten heeft voor jou geen PRIORITEIT. Als een arts je namelijk zou vertellen dat je moet gaan sporten omdat je anders niet meer lang te leven hebt, reken maar dat je dan tijd vrijmaakt. Nederlander kijken daarnaast gemiddeld 3-4 uur tv per dag. Dus ga je liever 3-4 uur per dag in een vaak slechte houding op de bank hangen, of gebruik je die tijd nuttig door een uur te gaan sporten? ‘s Avonds moe van het werken? Dan neem je je sportspullen mee en ga je direct door naar de sportschool. Wie zegt trouwens dat je 1,5 uur moet sporten? In een half uurtje kun je helemaal stuk gaan én het hele lichaam hebben getraind. Daag mij maar uit om een programma voor je te maken. Het dus vaak een kwestie van PRIORITEIT en niet zozeer van onvoldoende tijd.

Afvallen is duur!

Ja dat klopt, net als de tandarts, de kapper, nieuwe schoenen, uit (eten) gaan en al die ruige supplementen of diëten waar je je geld aan vergooid hebt. Je kunt er voor kiezen om zelf een boor in je gebit zetten, maar je laat dit liever aan een professional over. Je eigen haar knippen wordt waarschijnlijk ook geen succes dus dat laat je ook aan een ervaren iemand over. We zijn dus bereidt om geld uit te geven aan deze zaken, maar ECHT investeren in de eigen gezonheid is voor veel mensen nog een brug te ver. Het gaat hier dus wederom om keuzes maken. Een keer iets langer wachten met die schoenen of die nieuwe kleurspoeling en in plaats daarvan je geld besteden aan een voedingsadvies of een personal trainer. Die schoenen gaan slijten en die kleurspoeling gaat uitgroeien. Kennis die jij opdoet over je eigen lichaam en gezondheid daarentegen, die blijft.

Fitness is niet leuk.

Belastingen, bezoek aan de cardioloog of huisarts vallen ook onder “niet leuk”. Sommige mensen ervaren sporten en bewegen ook zo. Ik zal de laatste zijn die jou dwingt om een sport te gaan doen die je niet leuk vind. Ga dus op zoek naar iets wat je voor langere tijd vol kunt houden. Wandelen, prima. Fietsen, toppie. Liever niet nadenken en doen wat een trainer of docent zegt? Hoppa, groepslessen of neem een personal trainer in de arm. Er is keuze genoeg, maar alstublieft… …BEWEEG! En als dat echt niets voor je is, kijk of je doormiddel van je voeding aan je doel kunt werken.

Ik weet niet wat ik doe

Durf te vragen! Wij – Lierdal Sportcenter – proberen ervoor te zorgen dat mensen goed op weg worden geholpen vanaf het moment dat ze voor het eerst bij ons binnen komen wandelen. Intake, trainingsprogramma, meting etc.. Als je daarna nog steeds vragen hebt, stel die dan ook. Dat is een van onze belangrijkste taken, jullie begeleiden. Wees dus niet beschaamd en stel ze. Probeer je daarnaast ook te verdiepen in een onderwerp, of het nou over afvallen, trainen, voeding of blessures gaat. Ga lezen, gebruik Google, de Lierdal Universiteit of vraag het een deskundige. Een van de eigenschappen van gemotiveerde mensen is dat ze zich verdiepen in een onderwerp. Dus een gratis tip: blijf leren.

Blijf je klagen of kom je in beweging?

Aan jou de volgende keer dus de keus: wil je er echt voor gaan of blijf je liever ‘veilig’ klagen dat je je doel wééér niet hebt behaald? Want dat is het. Het is lekker veilig om te zeggen dat het weer niet gelukt is om je doel te behalen en daar alles en iedereen, behalve jezelf, de schuld van te geven. Terwijl JIJ het moet gaan doen, niet ik, jij moet het werk gaan verzetten. Ben je hiertoe bereidt? Zo ja, dan sta ik samen met mijn collega’s voor je klaar om je waar kan te ondersteunen en te begeleiden. Zo niet, prima, even goede vrienden. Maar kom dan vervolgens niet zeuren: “ het afvallen/aankomen/fitter/strakker worden lukt niet”. Dus wat wordt het……..er vol voor gaan of stil blijven staan?

Oja, die ‘ frappu-cappucino’ was voor een extra dramatisch effect. Doe mij maar gewoon een zwart bakkie pleur.

Tot het volgende gezwets,

Gijs

admin

Author admin

More posts by admin

Leave a Reply