De waarheid over buikvet, rockhard abs en een platte buik!

Buikvet verbranden, hoe moet dat?

Buikvet verbranden willen we allemaal. Toch is dat nog knap lastig in het oerwoud van mythes over buikvet , eiwitshakes en zelfbenoemde voedingsdeskundigen. Daarom vinden wij het tijd voor de waarheid over buikvet, buikspieroefeningen en een platte buik.

Gezond eten om buikvet te verbranden

Help! Ik wil mijn buikvet verbranden, hoe doe ik dat?

De vraag die ik als fitnesscoach het meeste krijg is: ” Ik wil graag afvallen, vooral bij mijn buik, hoe doe ik dat? “. Veel mensen willen graag een strakker buikje en het liefste zo snel mogelijk. Misschien wil jij dat ook wel? Daar spelen veel aanbieders maar wat graag op in! Denk maar eens aan alle reclames die je op internet voorbij ziet komen:

  • 7 Minuten ab workout, langer is niet nodig!
  • “One weird trick scientists hate to banish belly fat forever”
  • Eet deze superfood en je hebt een platte buik in no-time!

Geluksdag

Allemaal beloven ze jou in korte tijd een strakke buik en een six-pack. Heel leuk allemaal, alleen is het vaak klinkklare onzin! Je schiet er dus eigenlijk helemaal niets mee op. Heel vervelend allemaal, maar vandaag is het jouw geluksdag! Ik ga je vandaag de waarheid vertellen over buikvet, rockhard abs en laten zien hoe jij wel een platte buik krijgt. Ik beloof je dit: Tegen het einde van dit artikel weet je alles over een platte buik en hoe je dit voor elkaar kunt krijgen. De rest moet je zelf doen!

Een korte ab workout is een stuk beter te vermarkten dan de keiharde waarheid!

Of het nu een nieuw wonderproduct is of een superworkout die je een platte buik beloofd in een paar weken, het gaat niet werken! Tenzij, je bereid bent om echt te veranderen. Dit zijn de dingen die je moet weten, voordat we verder gaan:

  • Iedereen heeft buikspieren. Ja, zelfs jij! Ze kunnen klein zijn, of nog erg zwak, maar iedereen heeft een sixpack. Ze zijn gewoon verborgen onder een laag(je) vet. Afhankelijk van je gewicht zijn je sterke buikspieren soms wat beter verstopt.
  • Vet kan niet worden omgezet in spieren – dit zijn twee verschillende dingen. Net zoals olie op water blijft drijven, zit vet ook boven op je spieren. Met alleen buikspieroefeningen uitvoeren, train je dus wel je buikspieren, maar verlies je geen vet. Dus hoe sterk je buikspieren ook zijn, ze zijn niet zichtbaar.
  • Je buikspieren zijn alleen zichtbaar als je vetpercentage laag genoeg is. De reden dat er 1,000,000,000 ab workouts te vinden zijn op Youtube is, omdat mensen zien dat er veel geld te verdienen is aan mensen die wanhopig op zoek zijn naar snelle en makkelijke oplossingen voor een sixpack. Een korte ab workout is namelijk een stuk beter te vermarkten als de keiharde waarheid: “Je moet gezond eten, hard trainen en genoeg rusten, voor een hele lange tijd om je beachbody te bereiken”.

Plaatselijk afvallen is niet mogelijk!

Ik herhaal, plaatselijk afvallen is niet mogelijk! Dit geld voor je buik maar, ook voor andere spiergroepen in je lichaam. Of je nu je armen traint tegen de “kipfilets” of elke dag 100 sit ups per dag doet voor een strakkere buik, het helpt niet. Elke workout of product dat iets anders beweert, verkoopt onzin. Ik wil niet zeggen dat je direct moet stoppen met al je oefeningen. De meeste fitnessoefeningen hebben namelijk wel een positief effect op je spieren. Verwacht alleen niet, dat je hierdoor plaatselijk vet kunt verbranden.

Vrouw schopt eten | buikvet is niet los te verbranden.
Maar wat werkt dan wel?

Nu je dit weet, wil je mij waarschijnlijk het volgende vragen: “Fijn om te weten dat plaatselijk afvallen niet werkt, maar hoe zorg ik dan dat ik mijn buikvet kwijtraak?”. Ik weet het, ik ben soms een beetje helderziend ;-). Je leeftijd, gewicht, geslacht en genetische componenten bepalen voor een groot gedeelte hoe en op welke manier je afvalt. Helaas kun je dit niet beïnvloeden door het uitvoeren van oefeningen. Mannen slaan vaak makkelijker vet op bij hun buik en rug. Vrouwen bij de dijen, heupen en buik, naarmate ze zwaarder worden. Dit is ook de reden dat het zo verschrikkelijk lastig kan zijn (niet onmogelijk) is om een strakke en platte buik te krijgen.

Duidelijk? Mooi dan kunnen we verder! Het enige dat we moeten doen is een meesterlijk plan bedenken, waarbij we al het vet kwijtraken. Zolang we dan genoeg vet kwijtraken, verliezen we ook buikvet! Dus…

Kijk eens naar je voeding.

De onderstaande adviezen zorgen ervoor dat je dit keer wel een strakke buik krijgt (als je bereid bent om echt aan de slag te gaan!). Enige wat je moet onthouden is dat het soms moeite kost en niet in 1 dag, 1 week of 1 maand gaat gebeuren. Allereerst is het belangrijk om je relatie met je voeding eens onder de loep te nemen:

Buikvet verbranden met gezond eten.

  1. Calorieen tellen: Echt calorieën tellen hoeft van mij niet, maar het is wel verstandig om je bewust te zijn van wat je eet. Start daarom met bijhouden wat je momenteel gedurende een week eet, maak een plan en bekijk daarna hoe goed je je hieraan houdt. Er zijn tegenwoordig allerhande apps te vinden waarmee je een eetdagboekje bij kunt houden zoals, “de eetmeter” van het voedingscentrum of de “calorieën en voedingschecker” van virtuagym.
  2. Eet meer groente: Broccoli, paprika, andijvie en meer van dit soort groenten zitten bomvol gezonde micronutrienten. We raden je dan ook aan om voldoende groenten te eten. Groente op een pizza of uitjes op je frietje speciaal tellen we niet mee! ;-).
  3. Eiwit, eiwit, eiwit: Dit is er misschien één van onderzoeksbureau open deur, maar zorg voor voldoende eiwitten in je dieet. Je kunt het zo complex maken als je zelf wilt, maar eiwitten zijn goed voor je spieren. Misschien zorg je ervoor dat er in elke maaltijd voldoende eiwitten zitten of misschien wil je je voeding afwegen. Het belangrijkste is dat je genoeg eiwitten binnen krijgt!
  4. Gezonde vetten: Als je minder calorieën gaat eten, en je helemaal volstampt met groente en eiwit, kan het zijn dat je moeite hebt om calorieën binnen te krijgen. Zorg daarom voor voldoende gezonde vetten. Hierbij kun je denken aan avocado, olijfolie en noten. Maaaaaarrrrrrr, let wel op! Hoewel dit gezonde vetten zijn, zitten er wel veel calorieën in. Dus de hele dag nootjes snacken is wellicht geen goed idee ;-).

BEWEGING

Omdat je slim, nieuwsgierig, (knap en bescheiden) bent vraag jij je natuurlijk het volgende af: “Als ik mijn buikvet niet kan verbranden en voeding 80% van de puzzle is, wat is dan de overige 20%?“. Nou dat zal ik je vertellen, afslankpillen en anabolen steroïden! GRAPJE!! Het is natuurlijk beweging! Hieronder een aantal basisregels:

REGEL 1: STOP MET CRUNCHES!

Stop met het uitvoeren van Crunches! Misschien heb je het gevoel dat het werkt, maar je buikvet verdwijnt er niet van, al doe je 100 miljoenmiljardduizend crunches achter elkaar.. Naja misschien dan wel, maar je snapt wat ik bedoel ;-). Daarnaast is het ook nog eens slecht voor je houding. Je maakt je spieren sterker die je in een houding dwingen, waar je last van je rug van krijgt.. In plaats van het uitvoeren van crunches, kun je je tijd beter besteden aan het maken van een gezonde maaltijd. Dat is ook gedaan in een buikspierkwartiertje.

REGEL 2: KIES VOOR DE GROTE SPIERGROEPEN & COMPOUND OEFENINGEN

Jij wil een strakke buik, toch? Precies daarom moet je stoppen met buikspieroefeningen! Bij de meeste buikspieroefeningen isoleren we namelijk de buikspieren. Super als je het gevoel wilt hebben dat je je buikspieren hard hebt getraind, alleen veel minder effectief als compound oefeningen. Wat je dan wel moet doen? Squats. Deadlifts. Lunges. Push-ups. Pull-ups. Dips. Rows, een lang stuk wandelen en gezond eten. Hoe denk je anders dat de meeste fitte mensen aan een sixpack komen? Precies door gewoonweg hard te trainen. Richt je training daarom op sterker en sneller worden, het afvallen komt dan vanzelf!

MAAR IK HOU ZOVEEL VAN BUIKSPIEROEFENINGEN

Dus je wilt toch buikspieroefeningen doen? Prima, maar dan alleen nadat je een goede workout hebt gedaan! En als je belooft geen buikspieroefeningen in een apparaat te doen. Deal?

Helemaal goed! Dan heb ik hieronder een aantal oefeningen voor je waarvan ik zeker weet dat ze jou buikspieren aan het werkzetten en waar je echt iets aan hebt!

  • De plank: De klassieker onder de buikspieroefeningen, en niet voor niets! Zowel recht als schuin is dit de ideale oefeningen om je core-stabiliteit te verbeteren
  • Ab wheel: Als je genoeg hebt van een normale plank, kun je jouw workout upgraden met deze oefening. Je kunt het zo makkelijk of zo moeilijk maken als je zelf wil.
  • Farmer walk: Je kent het vast wel, het gevoel als je iets zwaars tilt, of met de boodschappen in je handen naar huis toe loopt. Ook dan gebruik je je buikspieren! De farmer walk is de ideale oefeningen voor je core.

CROSSTRAINER, FIETS, LOOPBAND OFWEL CARDIO, CARDIO, CARDIO!

In de zoektocht naar een platte buik zijn er nog teveel mensen die denken dat cardio het toverwoord is. Ze sloven zich uren lang uit op de crosstrainer, fiets of loopband, maar helpt dat eigenlijk? Euh… ja een beetje! Elke beweging, naja bijna alle beweging is natuurlijk beter dan alleen maar bankhangen. Toch kan het veel efficiënter. Je kunt je tijd namelijk beter besteden aan:

Deze drie dingen

  • Jouw voeding! Je kunt nog zoveel tijd besteden aan je training, maar als je voeding niet klopt zal je geen resultaat zien. Het is daarom helemaal geen gek idee om een half uurtje minder te fietsen en een gezonde maaltijd te maken! Zo hou je het ook leuk voor jezelf, want van elke dag broccoli en kip wordt niemand vrolijk ;-).
  • Hitt! Wel eens van gehoord? Met een High Intensity Interval Training boek je hetzelfde resultaat in een kortere tijd. Je verbetert je VO2max (conditie) en het helpt je lichaam bij het afvallen.
  • Slaap en ontstress. Ben jij altijd druk of slaap je te weinig? Dan is de kans groot dat afvallen veel moeilijker voor je is. Te veel stress schopt namelijk je hormoonhuishouding in de war. Herkenbaar? Probeer dan eens een korte meditatie sessie tussendoor?

HOE MERK JE DAT HET GOED GAAT?

Of je nu gewoonweg wat kilo’s wil afvallen of echt een super strakke buik wilt maakt niet uit. Jouw inzet, focus, voeding, training, rust, schema en stress bepalen uiteindelijk hoe snel je resultaat boekt.

Als je elke dag in de spiegel kijkt zie je waarschijnlijk geen verschil meer, daarom is het belangrijk om je voortgang om de 4/6 weken te monitoren. Je kunt dat doen door een meting, maar een foto is ook super duidelijk! (Moet je natuurlijk niet je buik inhouden ;-)) Maar hoe weet je nu eigenlijk hoe ver je nog verwijderd bent van je six-pack? Door naar je lichaamsvetpercentage te kijken natuurlijk! Mannen krijgen een beginnende six-pack vanaf +-15% en vrouwen vanaf +-25%.

Buikvet percentages visueel

EEN PLATTE BUIK IS LEUK, MAAR NIET HET BELANGRIJKSTE

Je hebt dit artikel gelezen omdat je waarschijnlijk ook op zoek bent naar een platte buik. Geweldig! Ik weet uit eigen ervaring dat een fit en strak lichaam je een goed gevoel kan geven. Je voelt je fit, sterk en vaak ook een stuk zelfverzekerder. Toch is een platte buik niet de oplossing voor al je problemen. Net zoals je met geld geen geluk, zelfvertrouwen of een platte buik kunt kopen, is een platte buik ook niet de heilige graal. Als je niet lekker in je vel zit of ongelukkig bent, gaat een sixpack daar hoogstwaarschijnlijk geen verandering in brengen.

Wil je graag afvallen?

Lierdal helpt je graag om jouw persoonlijke sportdoelen te bereiken. Neem eens een kijkje bij ons sportaanbod, een proefles is altijd gratis!

Sportaanbod bekijken
admin

Author admin

More posts by admin

Leave a Reply