Ben je op zoek naar een leuke sport die je in de buitenlucht kan beoefenen? Dan is een bootcamp training wellicht iets voor jou. We leggen je in deze blog uit wat je kunt verwachten van een bootcamp les, voor wie het geschikt is en wat de voordelen er van zijn. Lees snel verder!

Wat is bootcampen?

Bootcamp training is een les waarbij je in groepsverband een training volgt. De meeste bootcamp lessen worden in de buitenlucht gegeven. Tijdens de training zal een bootcamp trainer aanwezig zijn. De trainer zal instructies geven over welke oefeningen je moet doen. Vaak zijn dit parcours die je moet volgen maar, de trainer kan ook bepaalde oefeningen met de gehele groep instrueren. Hierdoor train je verschillende spiergroepen en natuurlijk je uithoudingsvermogen. Ondanks het een groepsles is voer je de oefeningen vaak alleen uit. Doordat je met meerdere mensen een bootcamp training volgt, sporen sporters elkaar aan om door te zetten. Daarnaast is er een trainer aanwezig die je extra motiveert. Door de aanwezigheid van de trainer weet je daarnaast zeker dat je de oefeningen op een juiste manier uitvoert en dus de kans op blessures vermindert.

  • Sport in de buitenlucht
  • In groepsverband
  • Met een professionele bootcamp trainer

Populaire bootcamp oefeningen 

De bootcamp instructeur zal van te voren de les voorbereiden. Bootcamp lessen zijn daarom nooit hetzelfde. Hierdoor zal een bootcamp les niet snel vervelen en kun je de les meerdere malen per week volgen. Toch zijn er een aantal oefeningen die zeer typerend zijn voor een bootcamp training. We lichten er graag een aantal toe, zo weet je al een beetje beter wat je kunt verwachten!

Burpees. Gevreesd bij velen maar, zeer effectief. Deze full-body oefening is een echte klassieker. Je begint in een staande positie. Vervolgens ga je door je knieën en zet je je handen op de grond. Je strekt je benen naar achter met een sprongetje waardoor je in een push-up positie terecht komt. Je springt weer terug naast je handen en komt vervolgens met een sprong overeind. Met deze oefening train je je hele lichaam. Daarnaast kan de oefening eenvoudig zwaarder worden gemaakt door er bijvoorbeeld een push-up aan toe te voegen. De bootcamp trainer zal verschillende varianten introduceren.

Squats. Deze populaire oefening kennen we allemaal wel. Met een squat train je vooral de benen en billen. Ga met je voeten op schouderbreedte staan en maak een beweging alsof je gaat zitten. Zorg ervoor dat de rug recht blijft en je knieën niet voorbij de tenen komen. Ook deze oefening is eenvoudig aan te passen qua moeilijkheidsgraad. Een variant is bijvoorbeeld een jumping squat waarbij je een sprong maakt tussen iedere herhaling.

Lunges. Lunges zijn zeer effectief voor been- en bilspieren. Bij deze oefening zet je een been naar voren en een naar achter. Je probeert zo recht mogelijk naar beneden te zakken. Hierbij mag je voorste knie niet voorbij de tenen komen. Lunges kunnen stilstaand uitgevoerd worden maar ook als lopende beweging. De bootcamp instructeur kan verschillende variaties van lunges laten terugkomen.

Sprints. Een bootcamp is een zeer gevarieerde training waarbij zowel kracht als conditie sterk getraind wordt. Een stuk sprinten is dan ook veel voorkomend. Door een korte sprint aan de bootcamp training toe te voegen zal de hartslag onmiddellijk stijgen.

Het is goed om te weten dat een bootcamp voor vrijwel iedere leeftijdscategorie toegankelijk is. De oefeningen kunnen makkelijk aangepast worden op ieder zijn niveau. De bootcamp instructeur zal je hier in begeleiden.

De voordelen van een bootcamp training

Natuurlijk is iedere vorm van bewegen en sport goed voor de gezondheid. Iedere sport heeft dan ook zijn eigen voordelen. We leggen je graag een aantal voordelen van bootcampen uit. Zo weet je precies waar je het voor doet!

1. Train alle spiergroepen

Een bootcamp is een full-body work out. Alle spiergroepen in het lichaam worden getraind. Zo komen er oefeningen voorbij die de benen, buik, armen en rug trainen. Je zal dus langzaam steeds sterker worden in heel je lichaam. Waar je in de sportschool wellicht de neiging hebt om enkel de spiergroepen met je favoriete oefeningen te trainen, kom je er bij een bootcamp training niet onderuit. Ga voor een sterk lichaam!

2. Verhoog je uithoudingsvermogen

Een bootcamp is daarnaast ook een perfecte work out om je conditie naar een hoger level te tillen. Ben je geen fan van hardlopen of duursporten? Wellicht biedt een bootcamp les jou wel de juiste aspecten om aan jouw conditie te werken. Doordat je continue in beweging bent en er weinig pauze’s in een bootcamp training zitten wordt jouw uithoudingsvermogen flink op de proef gesteld.

3. Perfect recept om in shape te komen

Tijdens een bootcamp training is jouw lichaam continu aan het werk. Hierdoor zullen de calorieën stevig verbrand worden. Door regelmatig een bootcamp les te volgen en gezond te eten zal vetverlies een gevolg zijn. Daarnaast zorgt regelmatig bootcampen voor spieropbouw waardoor jouw lichaam mooiere vormen zal aannemen. Een perfecte les om in shape te komen!

4. Bootcamp als uitlaatklep

Omdat je een bootcamp training zo zwaar kan maken als je zelf wilt dient een bootcamp als de perfecte uitlaatklep. Sporten werkt stress verlagend en kan voor ontspanning zorgen. Na een drukke werkweek of schoolopdracht kan een goede work out precies zijn wat je nodig hebt. Natuurlijk kost sporten veel energie maar, dit levert het in veel gevallen ook weer op.

5. Train in groepsverband

Het trainen in groepen kent veel voordelen. Zo werkt het enorm motiverend. Je zal een oefening minder snel opgeven wanneer je in een groep sport. De sporters motiveren elkaar tijdens de les en dagen elkaar uit. Daarnaast is het ook enorm gezellig. Het komt vaak voor dat deelnemers uit een bootcamp training elkaar vaker zien door het volgen van dezelfde bootcamp trainingen. Hierdoor is het ook een hele sociale training!

Bootcampen bij Lierdal

Ben je enthousiast geworden over bootcamp trainingen? Dat snappen we heel goed! Kom eens langs bij Lierdal voor een proefles bootcampen. Zo kom je er achter of een bootcamp training geschikt is voor jou. Wie weet zien we je daarna vaker. Heb je nog vragen over de bootcamp trainingen bij Lierdal? Neem dan vooral contact op. We helpen je graag met al je vragen en het behalen van jouw persoonlijke sportdoelen!

admin

Author admin

More posts by admin

Leave a Reply